Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om reparationsbidrag

Information om reparationsbidrag

Reparationsbidrag är ett bidrag som du kan beviljas för att reparera vissa tekniska anordningar och inredningar som installerats med bostadsanpassningsbidrag, ex. hiss, dörrautomatik eller specialtoalett. Även besiktning och annat underhåll som exempelvis onormalt slitage på grund av funktionsnedsättningen kan ge dig rätt till bidrag.

Innan du ansöker

Vid omfattande reparationer eller helt utbyte av produkt ska handläggare hos kommunen kontaktas innan åtgärden utförs. Du kan nå en handläggare på bostadsanpassningsbidrag via kommunens servicecenter tel. 019-21 10 00 eller skicka e-post till bostadsanpassningsbidrag@orebro.se.

Du väljer själv vilken entreprenör du vill anlita. Entreprenören ska ha lämplig yrkeskompetens, F-skattsedel och utföra arbetet enligt Boverkets byggregler.

När du utfört reparation

När du utfört reparation, service eller besiktning kan du ansöka om reparationsbidrag i denna e-tjänst. Till din ansökan ska du bifoga kopia på fakturan för reparationen.

När du skickat in din ansökan utreder kommunen om du har rätt till bidrag för reparation enligt 11 § lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

Ditt ansvar

Du som har fått bostadsanpassningsbidrag till en tekniskt avancerad anordning är ägare till den anordning som du fått bidrag för.

Du som ägare är ansvarig för:

  • Att bevara anordningens funktion enligt tillverkarens instruktioner. Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen gäller.
  • Att service och underhåll sker löpande, till exempel att hålla en hiss fri från snö och is samt se till att den besiktigas och servas.

Bidrag lämnas inte:

  • Om en skada beror på vanvård, onormalt användande, vandalisering eller att serviceanvisningar inte har följts.
  • Vid byte av batteri i handsändare, om nödstoppen är intryckt på hissen eller om dörrautomatiken är avslagen.

I sådana fall måste du själv (eller en försäkring) bekosta reparationen.

Information om behandling av personuppgifter

Vård- och omsorgsnämnden behandlar dina personuppgifter i syfte att systematiskt kunna utreda ansökan och administrera fakturering, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1c.

Skyddad identitet

Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Servicecenter, servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00, så får du hjälp med ditt ärende.

Mer information

Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.

Logga in

Örebro kommun

Box 30000
70135 Örebro
Org.nr: 212000-1967

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube