MENY
    • Min sida
    • Om e-legitimation
Abou

Välkommen till

Örebro kommun.

  • Min sida
  • Om e-legitimation

Ansökan om placering och/eller uttag från överförmyndarspärrat konto

Information till dig som ska göra ansökan om placering och/eller uttag från överförmyndarspärrat konto

Innan du påbörjar e-tjänsten behöver du säkerställa att du har alla handlingar du behöver för att kunna ansöka om överförmyndakansliets samtycke till uttag från spärrat konto och/eller placering.

Bilagor

Du ska bifoga

  • Läkarintyg om huvudmannen inte förstår och kan skriva under.
  • Huvudman, som förstår vad saken gäller, och barn över 16 år ska lämna skriftligt samtycke. Samtycke kan bifogas om du skannat in det i din dator. Vid uttag för löpande utgifter och arvodeskostnad krävs inte huvudmannens samtycke.
  • God man, förvaltare, förmyndare ska signera ärendet elektroniskt. Om det finns två förmyndare ska den andre förmyndaren också signera elektroniskt. Den första förmyndaren anger då i e-tjänsten den andra förmyndarens personuppgifter (personnummer, namn och e-postadress).
  • Om du inte lämnat bevis att kontot är spärrat tidigare, ska du bifoga bevis på spärr.
  • Är du förmyndare och inte har begärt uttag tidigare, ska du/ni lämna aktuellt kapital – och räntebesked.

När du gjort ansökan

Överförmyndarkansliet har en servicegaranti att en ansökan om uttagstillstånd ska behandlas inom fem arbetsdagar. Om ansökan är komplett, och om vi bedömer att vi kan bevilja det önskade uttaget, kommer du att få ett beslut från oss att vi beviljat din ansökan.

Om någonting saknas i din ansökan om uttag/placering kommer vi begära att du kompletterar ansökan.

Vid tveksamma fall och vid avslag på ansökan om uttag är det vår nämnd som är behörig att fatta beslutet. Beslut kommer i dessa fall tas på Överförmyndarnämndens nästa sammanträde.

Information om behandling av personuppgifter

Överförmyndarnämnden behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden och utföra tillsyn enligt Föräldrabalken, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e.

Skyddad identitet

Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Servicecenter, servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00, så får du hjälp med ditt ärende.

Mer information

Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.

Mer information

God man och förvaltare

Logga in
Abou
  • Örebro kommun
  • Box 30000
  • 70135 Örebro
  • Org.nr 212000-1967
  • Servicecenter: 019-21 10 00