Information till dig som avser att lämna klagomål inom följande områden
- Alkoholservering
- Boendemiljö och hälsa
- Livsmedel
- Störande verksamheter
- Handel med tobak, e-cigaretter och folköl
Ordningsstörningar
Miljöavdelningen får in många klagomål om ordningsstörningar, exempel på detta är obehag eller störning orsakad av personer på allmän plats eller personer som spelar hög musik i sina bilar. Miljöavdelningen utgår från Miljöbalken i sin bedömning, och då denna typ av störning inte omfattas av Miljöbalken ska dessa klagomål riktas till Polisen.
Anonymitet
Du får vara anonym när du anmäler något till oss. Men tänk på att om du anger ditt namn till oss i en handling, så har du inte längre möjlighet att vara anonym. Du kan därför inte skriftligen uppge ditt namn, telefonnummer och sen begära anonymitet, då alla våra handlingar är offentliga och kan komma att lämnas ut.
Vi vill även uppmärksamma dig på att om du vill vara anonym kan det i vissa fall bli svårt för oss att utreda ditt ärende, t.ex. olägenheter i din bostad. Vi kan heller inte ge dig återkoppling i ditt ärende.
När du lämnat ditt klagomål
Du får en automatisk bekräftelse och en kopia på ditt ärende som sänds till dig via e-post med information om ditt ärendenummer. Vi hör av oss till dig om vi har några frågor, förutsatt att du angett dina kontaktuppgifter.
Mer information
Alkohol, tobak och läkemedel
Bostad och Hälsa
Livsmedel
Avgifter
Om Miljöavdelningen kan konstatera att det finns olaglighet, störning eller olägenhet enligt gällande lagstiftning kan Miljöavdelningen komma att ta ut en tillsynsavgift av den som bedöms vara ansvarig för olägenheten i klagomålet.
Information om behandling av personuppgifter
Bygg- och miljönämnden behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden inom ramen för myndighetsutövning, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e.
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst och känsliga uppgifter ska inte skickas in i denna e-tjänst. Ta kontakt med Servicecenter, servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00, så får du hjälp med ditt ärende.
Mer information
Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.