Innan du startar e-tjänsten kan du läsa mer om bygglovsprocessen, vilka handlingar du behöver skicka in och vad det kostar att ansöka på vår webbplats, Bygglov - orebro.se.
Du kan även ta hjälp av vår guide Behöver jag bygglov? för att läsa mer om vad som gäller för den åtgärd du ska göra.
Här kan du ansöka om och anmäla följande:
- Bygga nytt
- Bygga till
- Eldstad
- Fasadändring
- Solenergianläggning
- Inglasning av balkong eller uteplats
- Bygga ny attefallsbyggnad
- Attefallsåtgärder
- Skyltar
- Ändrad användning
- Ändring i befintlig byggnad
- Mur, plank, parkering eller upplag
- Rivningslov eller Marklov
- Förhandsbesked
- Strandskyddsdispens
Du kan när som helst spara dina uppgifter och välja att fortsätta senare genom att gå in på Mina ärenden längst upp på sidan.
Företag – så funkar det
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du behöver logga in med ditt personliga BankID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet.
Du väljer vad du ska göra, fyller i uppgifterna och laddar upp bilagor. I sista steget väljer du att ansöka som företag och anger företagets uppgifter. Signaturen säkerställer din identitet och bekräftar att du lämnar in en ansökan åt företaget. Att signera med BankID är samma sak som att skriva under en blankett med penna.
Du blir kontaktperson och får löpande information om vad som händer i ärendet. Företaget får ett kundnummer hos oss. Med kundnumret kan även andra personer i din organisation logga in i våra e-tjänster och följa ärendet eller komplettera med handlingar.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan eller anmälan och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.
Information om vår bygglovstaxa
Uppgifter att ha till hands
Fastighetsbeteckning
När du lämnar in ett ärende till oss så behöver du ange fastighetsbeteckningen på den fastighet där du planerar att göra din åtgärd.
Information om det du vill göra
För att vi ska kunna handlägga ditt ärende behöver vi information från dig. Beroende på vilken åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som exempelvis om mått, material och färgsättning.
Ritningar
För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du bifoga ritningar och handlingar här i e-tjänsten. Ritningarna du bifogar ska vara fackmannamässigt utförda. E-tjänsten kommer att hjälpa dig på vägen med vilka handlingar du behöver lämna in beroende på vilken åtgärd du vill göra.
På vår sida Ritningar och handlingar för bygglov hittar du även information om vad en ansökan ska innehålla. Där hittar du även exempelritningar och mallar som du kan ta hjälp av när du tar fram dina ritningar och handlingar.
Om du behöver beställa kartunderlag för din ansökan, eller om du behöver få tillgång till äldre ritningar för en byggnad eller fastighet, kan du beställa det på vår sida Beställ kartor, projekteringsunderlag och handlingar.
Information om behandling av personuppgifter
Bygg- och miljönämnden behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden och utföra tillsyn enligt plan- och bygglagen samt Miljöbalken med tillhörande förordningar, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e.
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Servicecenter, servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00, så får du hjälp med ditt ärende.
Mer information
Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.