Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil
  • Ansök om planbesked

Ansök om planbesked

Steg 1 av 10

* Obligatoriska fält

Förutsättningar

Vem kan ansöka om planbesked?

Ansökan om planbesked kan bara göras av privatpersoner eller företag som har för avsikt att genomföra de åtgärder som den önskade planändringen avser.

Kostnad för planbesked

Örebro kommun tar ut en avgift för handläggning av din ansökan om planbesked och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.

Kostnaden för planbeskedet utgår ifrån Örebro kommuns plantaxa. Avgift för planbesked tas ut både för positiva och negativa beslut. När handläggning av ärendet har påbörjats tas avgift ut även vid återkallande av ansökan.

Nödvändig information i din ansökan

  • En beskrivning av vilken åtgärd du avser att göra och i vilket syfte du söker om planbesked.
  • I det fall då sökande inte äger fastigheten ska fastighetsägarens godkännande, alternativt en beskrivning av hur sökande avser genomföra åtgärderna, bifogas i ansökan.
  • Fastighetsbeteckning, vilken du kan ta reda på genom att använda Örebro kommuns karta.
  • Är sökande en bostadsrättsförening eller samfällighet ska stämmobeslut som avser önskad planändring bifogas.
  • En situationsplan som visar berörda fastigheter och som översiktligt illustrerar de åtgärder som föreslås i ansökan.
  • Om åtgärden avser ett byggnadsverk behövs även en beskrivning av byggnadsverkets karaktär och ungefärliga omfattning.
  • Vid åtgärder som är mer omfattande eller sker i känsliga miljöer kräver kommunen oftast en mer ingående beskrivning av de åtgärder som ansökan utgår ifrån.
  • Om ytterligare material bedöms vara nödvändigt kan kommunen begära att ansökan kompletteras.

Vad händer när du har skickat in ärendet?

Stadsbyggnad tar emot och registrerar din ansökan. En handläggare för ärendet utses vanligen inom ett par veckor och denne kommer att kontakta dig under handläggningen av ärendet.

Mer information om planbesked

Läs mer om planbesked här.

Information om behandling av personuppgifter och allmän handling

Bygg- och miljönämnden behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden enligt Plan- och bygglagen, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e.

Inkommen ansökan om planbesked och tillhörande bilagor behandlas som allmän handling.

Skyddad identitet

Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Servicecenter, servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00, så får du hjälp med ditt ärende.

Mer information

Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.

‎

Genom att kryssa i rutan medger jag att jag har tagit del av information ovan *
Nästa
Avbryt

Örebro kommun

Box 30000
70135 Örebro
Org.nr: 212000-1967

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube