Information om hur du ansöker om gränsutvisning
Vill du ha din gräns utvisad med träkäppar så kallas det gränsutvisning.
Det är inte alltid möjligt att utföra en gränsutvisning på grund av vilka metoder som använts för att märka ut gränserna samt vilket underlag som finns från tidigare förrättningar.
Om det finns gränsmarkeringar kan du försöka hitta dem själv. Det enklaste sättet är att gå in på Lantmäteriets e-tjänst ”Min fastighet” och ta ut ursprungshandlingarna från det att din fastighet bildades. Du kan även kontakta servicecenter för att få ut dessa handlingar. När du har handlingarna kan du sedan försöka leta upp gränsmarkeringarna själv utifrån ursprungshandlingarna.
Avgift
Behöver du få gränserna utvisade så tar Lantmäterimyndigheten en avgift för gränsutvisning. Kostnaden för gränsutvisning är 5 000 kr inklusive moms. I denna summa ingår 4 timmars arbete.
Skulle det ta mer än 4 timmar så kostar det 1 250 kr inklusive moms i timmen från den femte timmen. Lantmäterimyndigheten debiterar då den tiden det har tagit att utföra gränsutvisningen.
Vad händer när du skickat in ansökan?
När du skickat in din ansökan till oss kommer Lantmäterimyndigheten kontrollera möjligheterna att utföra en gränsutvisning.
Oavsett om det går att genomföra eller ej kommer du bli kontaktad. Vid denna kontakt kommer ni att komma överens om en tid för när arbetet kan genomföras, eller så kommer myndigheten meddela hur du går vidare om det inte går att göra en gränsutvisning.
En gränsutvisning utförs oftast inom 30 dagar från det att ansökan inkommit till myndigheten.
Mätningsprocessen
När mätningsingenjören utför sitt arbete placeras träkäppar med röd topp vid gränspunkterna så du tydligt kan se var dina gränsmarkeringar är.
Det går även bra att närvara vid gränsutvisningen då meddelas detta i ansökan. (Vi utför arbetet under ordinarie kontorstid).
Information om behandling av personuppgifter
Lantmäterimyndigheten behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera ansökan och beställningar via e-tjänster, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1b.
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Kommunsupport, kommunsupport@orebro.se eller 019-21 20 00, så får du hjälp med ditt ärende.
Mer information
Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.