Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Gå till min sida Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Ansök om sjuklöneersättning vid personlig assistents sjukfrånvaro

Information om ansökan av sjuklöneersättning

För att ansöka via denna e-tjänst krävs att du som ombud loggar in med BankID samt att nödvändiga underlag (lönespecifikation, tidrapporter etc.) bifogas i pdf-format.

Ändrade regler på grund av Covid-19

Perioderna 1 augusti 2020 – 30 september 2021 och 1 december 2021 – 31 mars 2022

Om ansökan gäller utbetalad sjuklön mellan 1 augusti 2020 och 30 september 2021 eller  1 december 2021 och 31 mars 2022 (även om sjukfrånvaron har inträffat tidigare än 1 augusti 2020 eller mellan dessa perioder) står staten för sjuklönekostnader som är högre än vad som kan anses normalt.  Detta enligt olika procentsatser beroende på storleken på arbetsgivarens totala lönekostnader. Det totala ansökta beloppet kommer automatiskt reduceras med de kostnader som staten står för.

Kommunen står dock fortfarande för samtliga övriga merkostnader (kollektivavtalsbundna avgifter och semesterersättning). Till ansökan ska underlag som visar företagets totala lönekostnader och sjuklönekostnader för aktuell månad bifogas.

Ansökan

Ansökan om sjuklöneersättning enligt 9 § 2 LSS görs som vanligt i e-tjänsten. Om sjuklönen betalats ut under någon av ovanstående perioder kommer ett automatiskt avdrag göras

Mer information om ansökningsprocessen

Mer information om kommunens ansvar vid sjukdom hos ordinarie personlig assistent

Information om behandling av personuppgifter

Vård- och omsorgsnämnden använder dina personuppgifter i syfte att utreda, administrera och betala ut beviljad ekonomisk ersättning med stöd av dataskyddsförordningen 6.1e

Skyddad identitet

Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Servicecenter, servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00, så får du hjälp med ditt ärende.

Mer information

Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.

Logga in

Örebro kommun

Box 30000
70135 Örebro
Org.nr: 212000-1967

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube