Information om ansökan av sjuklöneersättning
För att ansöka via denna e-tjänst krävs att du som ombud loggar in med BankID samt att nödvändiga underlag (lönespecifikation, tidrapporter etc.) bifogas i pdf-format.
Ändrade regler på grund av Covid-19
Perioderna 1 augusti 2020 – 30 september 2021 och 1 december 2021 – 31 mars 2022
Om ansökan gäller utbetalad sjuklön mellan 1 augusti 2020 och 30 september 2021 eller 1 december 2021 och 31 mars 2022 (även om sjukfrånvaron har inträffat tidigare än 1 augusti 2020 eller mellan dessa perioder) står staten för sjuklönekostnader som är högre än vad som kan anses normalt. Detta enligt olika procentsatser beroende på storleken på arbetsgivarens totala lönekostnader. Det totala ansökta beloppet kommer automatiskt reduceras med de kostnader som staten står för.
Kommunen står dock fortfarande för samtliga övriga merkostnader (kollektivavtalsbundna avgifter och semesterersättning). Till ansökan ska underlag som visar företagets totala lönekostnader och sjuklönekostnader för aktuell månad bifogas.
Ansökan
Ansökan om sjuklöneersättning enligt 9 § 2 LSS görs som vanligt i e-tjänsten. Om sjuklönen betalats ut under någon av ovanstående perioder kommer ett automatiskt avdrag göras
Mer information om ansökningsprocessen
Mer information om kommunens ansvar vid sjukdom hos ordinarie personlig assistent
Information om behandling av personuppgifter
Vård- och omsorgsnämnden använder dina personuppgifter i syfte att utreda, administrera och betala ut beviljad ekonomisk ersättning med stöd av dataskyddsförordningen 6.1e
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Servicecenter, servicecenter@orebro.se eller 019-21 10 00, så får du hjälp med ditt ärende.
Mer information
Mer information om Örebro kommuns behandling av personuppgifter.